Kai vaikų pasaulį reguliuoja ekranai, kūryba tampa jų išsigelbėjimu

Technologijos ir dirbtinis intelektas šiandien lydi vaikus nuo pat mažens – jie daug laiko praleidžia prie ekranų – žaidimuose, vaizdo filmukuose; bet vis rečiau bendrauja vieni su kitais, vis rečiau pasineria į gyvą kūrybos procesą. 
Technologijos keičia ir emocinę būseną. Psichologai pastebi: šiandieniniai vaikai sunkiau susikaupia, trumpėja dėmesio trukmė, susidomėjimas konkrečia veikla.

Tokioje aplinkoje ypač svarbu išlaikyti ryšį su kūryba, įsitikinusi dailės ir dizaino mokytoja Gitana Čepytė.

„Kūryba – tai būdas vaikui sugrįžti į save. Kai vaikas ima teptuką ar vilnos gabalėlį, jis ne tik kuria paveikslą – jis kuria save,“ – sako G. Čepytė.

Kūryba – kelias į aktyvumą, atsakomybę ir savivertę

Pasak Gitanos Čepytės, kūrybinės rankų veiklos – piešimas, tapyba, pynimas, vėrimas, vėlimas ar bet kurie kiti rankdarbiai – tampa tarsi priešnuodžiu šiandienos ekranų kultūrai.

„Kūryba grąžina vaikui galimybę veikti ir spręsti savarankiškai, patirti gyvai. Ji įdarbina mąstymą, įtraukia pojūčius, sužadina vaizduotę ir suteikia tikrą kūrimo džiaugsmą – priešingai nei pasyvumas, kurį skatina ekranai,“ – sako Gitana.

Jos vadovaujamuose būreliuose vaikai mokosi atsakomybės ir drąsos klysti, nes kiekviena kūrybinė užduotis – mažas iššūkis: ką pasirinkti, kaip padaryti, kad veiktų ir būtų gražu.

„Kai vaikas sukuria nors mažą smulkmeną, jis pajunta: aš galiu. Šito jausmo nepakeis joks ekranas,“ – įsitikinusi mokytoja.

Kūryba ugdo kantrybę, kruopštumą ir savitvardą – tai ypač matyti iš aštuonmečio Tado istorijos.

„Iš pradžių jis viską darydavo labai greitai, netvarkingai – vos pradėjęs numesdavo. O dabar kuria smulkias, kantrybės reikalaujančius meno kūrinius. Kiekvienas mažas darbelis jį ramina. Matosi, kaip stiprėja dėmesys, judesiai tampa tikslesni, o kartu auga ir pasitikėjimas savimi,“ – pasakoja Gitana. 

Septyniolikmečio Vakario istorija parodo, kad atėjęs vaikas piešdavo tik juodai pilkus piešinius. Po kurio laiko, jam atsivėrus ir susiradus draugų, piešiniai tapo spalvoti.

Neformalusis ugdymas – laisvės ir augimo erdvė

„Neformalusis ugdymas duoda tai, ko kartais pritrūksta pamokose: laisvę tyrinėti, išreikšti save ir patirti sėkmę be pažymio. Čia vaikas mokosi per veiksmą, pojūtį ir bandymą. Dailės pamoka – tai būdas mankštinti smegenis, lavinti mąstymą ir emocinį atsparumą,“ – sako Gitana.

Ji įsitikinusi, kad kūryba padeda atgauti žmogišką pusiausvyrą technologijų amžiuje.

„Technologijos – puikus pagalbininkas, bet jos niekada nepakeis žmogaus rankų, akių, širdies ir minties ryšio. Kai vaikas ima teptuką ar molio gabalėlį, jis ne tik kuria paveikslą – jis kuria save. Kūryba atgaivina, įgalina ir sugrąžina vaikams pasitikėjimą savimi.“

Pedagogė pastebi, kad kūrybinės pamokos vaikams tampa saugia erdve augti – tiek meniškai, tiek emociškai.

„Kartais vaikai ateina pavargę ar tylūs, o po pamokos šypsosi, juokiasi, rodo savo darbus. Kūryba tiesiog išjudina iš vidaus,“ – šypsosi mokytoja.

Ji tiki, kad būtent tokios patirtys formuoja drąsesnį, jautresnį ir stipresnį žmogų.

„Kai vaikas atranda, kad jo rankos gali sukurti kažką gražaus, jis pradeda tikėti savimi. O tai – pats svarbiausias kūrinys.“

Apie pašnekovę

Gitana Čepytė – dailininkė, tekstilės dizainerė, dailės ir technologijų mokytoja, dirbanti vaikų ir jaunimo klube „Lakštingala“.
Laisvalaikiu tapo, siuvinėja, mezga, piešia ir šoka linijinius šokius.

„Šokis, tapyba ir rankdarbiai man – tos pačios kūrybos pusės. Viena išlaisvina kūną, kita – mintį,“ – sako Gitana.

Sužinokite daugiau

Kitos naujienos ir renginiai

keyboard_arrow_up
Skip to content